18- Het Waalse land in

29 december 2021 - Nessonvaux, België

Woensdag 29 december 2021 Berneaux-Nessonvaux km 512-544Etappe 18 Het Waalse land in

Nog twee pagina’s, dat is alles wat ons restte aan routeinfo in het Pelgrimspadboekje. Het betrof de aanlooproute van Berneau naar de brug over de Berwinne bij Sur-le-Bois, waar we de GR5 oppikten, de grote wandeling van Hoek van Holland naar Nice, via Luxemburg, de Vogezen, en de Alpen. De GR5 is een van de bekendere Grande Randonnees. De route ervan loopt op ongeveer 6 km van Weiswampach, neemt dan het Ourdal tot in zuid-Luxemburg en gaat daar Frankrijk in naar Metz. Vooropgezette paden. Dat bleek vandaag ook wel, de markeringen onderweg waren uitstekend.

Op Jon’s initiatief hebben we de laatste drie dagen van 2021 gereserveerd voor de 1e hap uit de GR5, en wel Berneau-Nessonvaux-Spa-Stavelot, een stuk van pakweg 75 km door de Ardennen. Is dat zwaarder dan vlak lopen? Dat vroegen wij ons vooraf wel afmaar na het lopen van de eerste etappen vinden we het niet echt heel erg veel inspannender. De gemiddelde snelheid gaat wel wat naar beneden, en ook vandaag zaten er veel kuitenbijtertjes bij maar ervoeren niet echt veel extra vermoeidheid. We liepen vandaag ongeveer 34 km, dus toch best een flinke tippel!

Mattie was ook deze keer weer van de partij. Hij begint al een vaste invalskracht te worden en ik vermoed dat ie ook in de toekomst nog wel eens meeloopt. We ontmoetten elkaar om acht uur bij station Nessonvaux, een vroegertje maar het zou een lange dag worden en dagen zijn kort. Jon en ik waren de dag ervoor al vanuit Sint Gillis naar Weiswampach gereden, en moesten een dik uur rijden om in Nessonvaux aan te komen, bij het locale treinstation waar de Tesla met Mattie erin al stond te wachten.

Samen reden we naar Berneau en begonnen aan de etappe. Het landschap was leuk. Veel dorpjes, veel watertjes (en een brug die er niet meer was maar gelukkig nog wel de brede brugleuning waar we overheen liepen/kropen). We liepen door holle wegen, over landbouwweggetjes, over velden. We glibberden, en Mattie viel, liepen door een riviertje. Heel afwisselend, echt Ardens. We kwamen door de dorpjes Dalhem, Saive, Tignee, Soumagne, Olne en Nessonvaux. Onderweg liepen we ook onder de snelweg bij Luik door, die ene waar je stijl omhoog gaat en dan onder die heel hoge brug doorrijdt. Een van de opvallende dingen aan het lopen van de camina is dat we lopen langs snelwegen waar we al honderden keren overheen gereden zijn zonder ons te realiseren wat het landschap ernaast te bieden heeft. Dit zal zo blijven tot Weiswampach, daarna wordt alles nieuw.

We kwamen geen andere GR5 lopers tegen, alleen wat mensen die honden uitlieten en een koppeltje dat in een holle boom aan het vozen was. Het weer was minder beroerd dan voorspelt, de eerste regen kwam pas rond twee uur en Jon en ik probeerden onze poncho’s uit, en met succes. Heel handig omdat ze ook over de rugzakken gaan. Die rugzakhoes kan ik dus thuis laten, scheelt me weer wat plek. Een geslaagde eerste etappe door een druk bebouwd meer leuk gebied met Mattie als gezellige reisgenoot.

IMG_9087IMG_9089IMG_9084

1. Joke:
    3 januari 2022
    Jullie genieten er wel van,
    ga zo voort ‘n👍