49 - We gaan stokken kopen!

14 februari 2024 - Marcilly-en-Bassigny, Frankrijk

Woensdag 14 februari 2024 Bourbonne-les-Bains-Marcilly-en-Bassigny km 1292-1328

Met vakkundige aanwijzingen aan Willy over het uitparkeren van zijn auto nam Pippo vandaag afscheid van ons, de hele lieve grappige eigenaar van niet alleen dit appartementengebouw maar blijkbaar ook van hotel de 12 apostelen met 40 kamers en zitplek voor 250 man in het restaurant. De gezondheid staat hem niet verder toe nog te werken en het hotel verkopen is nog niet gelukt.

Willy zette ons om tien voor half tien af op het pleintje bij de kerk in Bourbonne en wij gingen op pad, met een lichte miezer en heel donkere lucht. Het was heel anders dan gisteren! Een dag met heel veel bos waarin we heel wat blubberige paden hebben moeten doorakkeren. Het ging ook nogal op en neer, flinke klimmen op glibberige blubberpaden en in een flits van goddelijke interventie riep na de zoveelste glijpartij uit: “Ik ga stokken kopen”. Wij houden de stokken nu al 1300 km buiten ons areaal aan wandelhulpstukken. Het is toch weer extra ballast die mee moet, je bent in een keer echt een boomer dus nee bedankt. Maar we zien vooral in dit soort terrein wel echt het nut ervan. We gaan ze aanschaffen en zien wel of we het wat vinden. Als het niks is kunnen we ze altijd nog thuis laten tenslotte. We kwamen onderweg nog door het dorpje waar de Maastrichtenaar van gisteren woonden, Chezeaux, en bezochten het net opgeknapte kerkje, een van de monumenten waar hij het over had, dat er door de dorpsgenoten aan geklust wordt om het dorpje te onderhouden. Goed geslaagd, dat moet gezegd worden.

Zo veel als er gisteren gebeurde, zo weinig gebeurde er eigenlijk vandaag. Het was zoals gezegd, vooral heel veel bos, met glibberige paden. Het was net als gisteren, ontzettend stil overal, op de weg, in het bos, in de dorpen en de miezer van de morgen veranderde geleidelijk in zon. We bespraken de aanstaande veranderingen in onze huishoudens, met Vera die volgend jaar gaat studeren en Pien die het jaar erna klaar is. Nynke die al dik twee jaar in Groningen woont, Tijmen die volgend jaar gaat studeren, Lena is dit jaar klaar maar weet nog niet wat ze gaat doen en Fiene die over twee jaar klaar is met de middelbare. Lege huizen, kinderen op eigen benen maar ook weer nieuwe mogelijkheden.

In het voorlaatste dorpje, Varennes sur Armance bezochten we nog het kapelletje van de Heilige Gangolf, rijkeluis zoon die gevochten had voor Pepijn de Korte, de vader van Karel de Grote, maar uiteindelijk wijdde hij zich aan de Heere, gaf zijn geld weg, werd kluizenaar en werd door zijn overspelige echtgenoot uit de weg geruimd.

Met nog een paar honderd hoogtemeters voor de boeg en een omweg van 2 km werd onze wandeling van vandaag er een van de hogere categorie, 35 km en zeker 500 hoogtemeters. Willy en Marianne stonden ons al anderhalf uur op te wachten in Marcilly-en-Bassigny en met een prachtige zonsovergang over de citadel reden we naar ons prachtige huisje aan de Place de Verdun in Langres. Morgen een rustiger dagje met 20 km wandelen en wat cultuur in het stadje.

IMG_8089IMG_8109IMG_8096IMG_8107

IMG_8108IMG_8110IMG_8115

1. Peter:
    18 februari 2024
    Het is wat, Maastrichtenaren kom je overal tegen, hihi.
    Heel verstandig die komende aankoop van de wandelstokken : meer steun voor de knieën, je loopt rechter, wel iets sneller. Hulp bij opstakels onderweg.
    Buen Camino.

Jouw reactie