19 - Het wordt stiller

3 januari 2022 - Spa, België

Donderdag 30 december 2021 Nesonvaux-Spa km 544-572

Om kwart over acht namen we de trein van Spa naar Nesonvaux met een overstap halverwege. Deze keer hebben we maar 1 auto, dus we reden vanuit Weiswampach naar het station van Spa, waar we gratis konden parkeren. In de eerste trein luisterden we naar het Waalse Frans van een gezin met jonge kinderen. Je pikt af en toe een woord op maar het is ook wel heel anders. Het deed me denken aan het Frans dat ik hoorde in de film Southern Comfort waarin een groep reservisten bij Cajuns in de swamps van Louisiana terechtkomen. Op het traject langs de river de Vesdre zagen we de schade van de overstromingen van deze zomer nog duidelijk. Vuil ligt nog in de bossen, ingestorte huizen. Het moet echt bar zijn geweest. De trein was efficiënt en al snel maakten we de eerste van de vele klimmetjes die we vandaag moesten doen. Het parcours is hier een stuk steiler dan gisteren, er is ook veel minder bebouwing met veel stukken door bossen/natuurgebieden  en de paden waren enorm modderig. Een groot deel van de dag hadden we motregen en we hebben onze poncheaus wel 5 keer aan en uit gedaan. Ook de beenkappen die Jon leende van zijn ouders zijn geprobeerd en goed gevonden. Heel praktisch en vooral ook heel droog. Jon gaat ze gelijk bestellen. We vonden het een erg mooie route, met een paar heel mooie valleitjes. Hij was 26 km lang en ging naast het natuurschoon en landbouwgebieden ook door een paar lieflijke Waalse dorpjes zoals La Reid, Becco, Winamplanche en natuurlijk Banneux wat een bedevaartsoort is vanwege een Mariaverschijning in de jaren ’30. Men heeft die kans aangegrepen om er een soort themapark van te maken, heel apart, inclusief een soort van safari. De dorpjes zijn heel mooi, en zijn goed verzorgd. Boerderijtjes tot midden in het dorp, de kerk en aardig wat nieuwbouw. Het laatste stuk van de route liep door een mooi bos en parallel aan een riviertje die ons vrolijk babbelend begeleidde tot aan het mooie Spa, met zijn sjieke huizen, de casino, een gezellig plein en winkelstraten. We dronken er een biertje op de goede afloop. De tocht was pittig, heel nat  maar het was weer genieten.

IMG_9104IMG_9107IMG_9109IMG_9106IMG_9111