08 - Heilige selfies in het lege land

17 juni 2021 - Steensel, Nederland

Etappe 8 donderdag 17 juni 2021 Spoordonk-Steensel km 232-258

Een vintage jaren 70 congreshotelletje in het kleine Brabantse dorpje Steensel, aan de A67 Eindhoven-Antwerpen en in de Brabantse Kempen, dat is waar ik dit nu zit te schrijven. Het is de volgende etappe van het Pelgrimspad , en we vertrokken van de Heilige Eikkapel bij Spoordonk, de tweede poging omdat Jon een vorige keer last had van migraine.

0c047320-694b-430a-81cd-6ce3baff78fe

Tijdens deze etappe was het dik 30 graden en tamelijk zonnig, een nieuw uitdaging die we nog niet eerder hadden. Pet op dus, goed insmeren en lekker veel water mee. Thuis had ik al wat lege cola flessen gevuld, en speciaal voor het gewicht ook wat grotere rugzakken van de Koetshuiszolder gehaald voor mijzelf en Jon. Zesentwintig kilometer liepen we in totaal en dat is bij temperatuur eigenlijk ook wel genoeg moet ik zeggen. Vanmorgen hebben we de auto bij station Heeze neergezet en zijn met de trein naar Boxtel gereden waar we er achter kwamen dat de buurtbus naar Spoordonk maar een keer per uur ging zodat we nog dik half uur moesten wachten. Dat vonden we te lang dus en daar kwam ook nog eens bij dat de bus ons op twee kilometer van ons startpunt zou brengen. Dan maar een taxi en gelijk naar de Heilige Eikkapel, waar we de eerste en zeker niet de laatste Jezus of Maria zagen. Jon heeft er een sport van gemaakt om beelden te spotten, om er dan een gezamenlijk selfie bij te maken.

IMG_7234IMG_7241

Vandaag een stuk of vijf, hier in dit katholieke en behoorlijk lege land. Het landschap doet met wel wat denken aan Drenthe, met veel stukken bos en brinkdorpjes. Vessem, Knegsel, Middelbeer: het zijn heel kleine plekjes en daartussen een mooi landschap met velden en bossen, terwijl we voornamelijk op zandpaden lopen. Dit zijn de Kempen, het grote gebied dat zijn naam van de Romeinen kreeg. Ook eerder was er al bewoning wat blijkt uit de grafheuvels die hier vrij veel zijn en waar we er twee van bezochten. Het is vooral heel rustig eigenlijk, het landschap loopt mee, de zweetporiën staan open en de 4 ½ liter water drink ik dankbaar op. De tuin van de Pelgrimshoeve in Vessem is een oase, en Els de vrijwilligster geeft ons bier en cola. Echt een pelgrimsgevoel, bij deze oude abdij waar de Jacobsschelp uitnodigend aan de muur hangt. Santiago is nog 1800 km of 100 km wandelen, volgens het bord. Morgen, na de nachtelijk onweersbuien, lopen we 24 km naar Heeze. Nu kijken we naar Nederland Oostenrijk.

IMG_7243