21- Een zonnige vrijdag in de hoge heuvels en langs de Salm

4 maart 2022 - Vielsalm, België

Vrijdag 4 maart 2022 Stavelot-Vielsalm km 590-607

Fiene wordt morgen 14 jaar oud en om dat te vieren wil ze graag met vriendinnen naar Weiswampach en ze vroeg of ik mee wilde als chauffeur en chaperon. Tsja, waarom niet en als ik dan toch daar ben kan ik ook wel vragen of Jon meegaat, dan kunnen we een paar etappes aan onze rij toevoegen en zo weer wat dichter bij Compostella komen. Jon vond het een goed plan en omdat het voorjaarsvakantie is konden we vanmorgen al richting Luxemburg. Jon stond om half acht op de stoep en met twee bakjes koffie achter de kiezen en een stralende zon in het gezicht reden we eerst naar Pleun, in Zeist, en toen naar Teuntje, in Groenekan, zodat ons hele reisgezelschap compleet was. Het verkeer was rustig en we reden langs allerhande plekken die we ook al eens gelopen hadden: Campina, Budel, Ittervoort, Born, Visé… Onderweg speelden we “Raad een plaat” aan de hand van de Spottify lijst van Fiene en werd de generatiekloof soms duidelijk maar soms ook overbrugt. In ieder geval leuk om te doen en voordat we het wisten konden we de meiden afzetten in Weiswampach en reden wij door naar Vielsalm waar om half twaalf de taxi ons oppikte en naar Stavelot bracht. Het was interessant dat we ondanks de taalkloof met onze chauffeur toch snel de relatie tussen het  mooie weer en Rokjesdag konden leggen. Want mooi was het, strakblauw en enorm helder, de hele dag en de temperatuur was een graad of acht. Prachtig loopweer dus en het was een genot om Stavelot uit te lopen, de eerste drie kilometer omhoog en daarna redelijk vlak maar veel door het bos. De paden waren redelijk goed, af en toe nog wel blubberig maar het was vooral heel erg rustig. Geen auto’s, geen mensen, geen vogels en geen huizen. Prachtige vergezichten ook want de heuvels zijn hier best hoog, boven de 500m. Alleen halverwege kwamen we door een klein dorpje dat Logbiermé heette tot we Vielsalm binnenkwamen en we in de lokale kroeg Chez Nous nog een biertje dronken.

Jon op boomGR5ALtkleine Jezusmooi gezicht

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Peter en Gerda: