03-Door het laagste stukje Nederland

30 oktober 2020 - Haastrecht, Nederland

Zaterdag 31 oktober 2020 Zwammerdam-Haastrecht: km 53-82

Hollandse rivieren. Beginnen bij de ene en eindigen bij tweede. Onze start was in Zwammerdam, aan de Oude Rijn die stroomt van Wijk bij Duurstede via Utrecht en Leiden om in Katwijk in de zee te eindigen. Het einde van onze 29 km lange wandeling was in Haastricht aan de Hollandse IJssel die begint in Ijsselstein, net onder Utrecht en door het lage land stroomt naar Capelle aan de Ijssel, om te eindigen in de Nieuwe Maas bij Rotterdam. De benedenstroom is een getijdenrivier tot aan Gouda maar bij Haastrecht is het gekanaliseerd en staan er mooie oude panden aan het water.  De Oude Rijn en Hollandse Ijssel zijn met elkaar verbonden door de Enkele en Dubbele Wiericke, die water van de Rijn naar de IJssel sluist. Het gebied ertussen was een inundatiegebied, onderdeel van de Hollandse Waterlinie. Het gebied tussen de twee rivieren is laag en heeft enorm veel water. Polder de Tempel ligt 5 meter onder NAP, Gouda zinkt langzaam weg in de blubber en het gebied rond de Reeuwijkse Plassen is uniek. Mocht je ooit buitenlanders een uniek stukje Holland willen laten zien, loop hier dan een rondje. De woonwijken die met sloten dooradert zijn, de legakkers met piepkleine huisjes erop, de smalle paden langs elsenbosjes. Kleine bruggetjes, knoestige knotwilgen, de plassen zelf natuurlijk. En dan die vogels! Echt duizenden eenden en ganzen lagen er te dobberen.  We hebben enorm van dit stuk genoten.

Het was ook leuk om met een paar mensen onderweg te ontmoeten. Jon sprak met name de vissers aan, waarvan we er behoorlijk waren. Het varieerde van "net begonnen" tot "mijn zoon een baars en ik niks" tot "een snoek van 88 cm". We maakten ook een praatje met een boer die met drie botergeile rammen  in een trailer klaar stond om een groep van zeker dertig ooien te laten dekken. Door de  draagtijd van 140 dagen kunnen de Pelgrimspad wandelaren komend voorjaar dus genieten van lammetjes in het gebied tussen Zwammerdam en Reeuwijk1 Op de Zoetendijk kochten we bij een local een broodje paling en dronken we een bakje koffie. De palingen waren niet aan te slepen, ze kosten goudgeld maar ze zijn oh zo lekker. In Haastricht wezen we een koppel nog even de juiste richting richting Compostella. "Nou, zo ver gaan we niet hoor. Jullie wel dan?" Ja, dat is wel de bedoeling, maar we mogen er gerust twee decennia over doen. We zijn in ieder geval wel dertig kilometer dichterbij gekomen. Zolang we boven de Maas zijn blijven we het vervoer nog doen zoals we het vandaag regelden: in twee auto's naar het einde van de dagetappe, dan met een auto naar het begin en na de wandeling samen weer naar de beginplek. Ik denk wel dat we later toch wat meer van het OV gebruik gaan maken en vooral voor Jon worden de afstanden vanuit huis best wel lang. Na ja, we zien wel. Voor nu gaat het nog goed zo en genieten we van de tocht en van elkaars gezelschap.