01-De eerste stappen

31 mei 2020 - Aalsmeer, Nederland

Zaterdag 30 mei Amsterdam Centraal Station-Aalsmeer km 0-25

De eerste stappen op een schier eindeloos lange weg van Amsterdam naar Santiago de Compostella. Ooit, tijdens een wandeling in ik weet niet waar, Luxemburg waarschijnlijk, liet Jon eens vallen dat het lopen van de Camina op zijn bucket list staat. Maar ja, dat zal wel een droom blijven, zo ver en zo lang en zoveel andere dingen die in ons leven die ons bezig houden. En toch, eenmaal uitgesproken was de geest uit de fles. En geen weg is zo lang of hij bestaat uit een serie allerdaagse stappen en het einddoel is slechts een reden om samen te gaan wandelen. Ik ben dus toch eens gaan kijken naar de pelgrimsroute in Nederland vond het Pelgrimspad,  een van de Lange Afstand Wandelpaden die ons land doorkruisen. De route van Amsterdam naar Maastricht is dus prima bewegwijzerd en ook al een 450 km lang, dus ook binnen onze landsgrenzen kunnen we meer dan ons hart ophalen aan wandelen. Boekje gekocht, datum geprikt, schoenen aan en gaan.

Op 30 mei begonnen we aan de eerste etappe, parkeerden onze auto bij Eye aan de noordkant van het Ij en namen de pont naar de overkant, het Centraal Station wat het startpunt is van het Pelgrimspad. Door een bizar leeg Amsterdam liepen we onze eerste stappen, leeg omdat covid-19 door Nederland waart als een geest die iedereen binnenshuis houdt. Geen rolkoffertjes op het Damrak, geen groepen Duitse en Japanse toeristen op de Wallen. Alsof je door een dorp loopt, wat een genot. Via de Leidsche gracht kwamen we bij  het Vondelpark waar groepjes mensen zich waagden aan yoga, boot camps en hardlopen, en aan het eind ervan naar de Schinkel en voor wisten liepen we onder de A10 door en  het Amsterdamse Bos in. Wat is dat groot, en wat een mooi aangelegd bos! Het loopt helemaal door tot in Amstelveen, al is het wel onderbroken door de A9, maar wat een rust. Nog meer rust vonden we  in Aalsmeer en het kleine stukje dat we bij de Ringvaart rond de Haarlemmermeer liepen. Dankzij covid was het vliegverkeer tot vrijwel niets terug gedrongen en al zagen we de hangars en liepen we op een paar honderd meter van de landingsbanen, er vloog niet over. Heel onwerkelijk. Over een dijk, langs een molen en tussen de kassen liepen we Aalsmeer in waar de auto stond te wachten.

Conclusie van de eerste etappe: het is heerlijk om samen te lopen, je ziet echt ontzettend veel onderweg en Jon heeft nieuwe wandelschoenen nodig.

1. Marianne:
    30 november 2020
    Geweldig! Reisverhalen om naar uit te zien! Jongens, veel succes!